Oszuści znów są aktywni na terenie powiatu kędzierzyńsko-kozielskiego. Działając metodą „na policjanta” dzwonią do seniorów i próbują wyłudzić pieniądze. Niestety pomimo naszych licznych apeli, dwie spośród kilkudziesięciu prób okazały się udane. 79-letnia kobieta straciła blisko 25 tys. złotych. Drugą poszkodowaną jest 70-latka, która przekazała oszustom 35 tys. złotych.

Wczoraj (30 listopada) kędzierzyńsko-kozielscy policjanci odebrali kilkadziesiąt telefonów od mieszkańców naszego powiatu o próbach oszustwa metodą „na policjanta”. Zdecydowana większość rozmówców zorientowała się w porę, że nie rozmawia z funkcjonariuszem, tylko z oszustem i zakończyła połączenie. Jednak spośród kilkudziesięciu prób, dwie niestety były udane.

Scenariusz w obu przypadkach był taki sam. Mężczyzna przedstawiający się jako funkcjonariusz Policji dzwonił na numer telefonu stacjonarnego i informował rozmówcę o tym, że oszczędności zgromadzone na koncie bankowym są zagrożone. Aby uchronić swoje oszczędności i jednocześnie pomóc Policji w namierzeniu i zatrzymaniu przestępców, dzwoniący do seniorów mężczyzna polecił wypłatę środków z konta bankowego, a następnie przekazanie pieniędzy „policjantowi”. Pokrzywdzone osoby zostały zapewnione przez oszusta, że gdy „działania Policji” zostaną zakończone, gotówkę będzie można odebrać w Komendzie Powiatowej Policji w Kędzierzynie-Koźlu.

W ten sposób 79-letnia mieszkanka Kędzierzyna-Koźla straciła blisko 25 tys. złotych. Seniorka, zgodnie z podaną przez telefon instrukcją przygotowała pieniądze i wyrzuciła torbę z gotówką przez okno, gdzie czekał rzekomy policjant. Drugą ofiarą przestępców była 70-letnia kobieta, która początkowo nie wierzyła, że dzwoni do niej funkcjonariusz. Aby zyskać zaufanie 70-latki, oszust polecił jej zadzwonić pod nr alarmowy. Kobieta wybrała numer na klawiaturze i nie kończąc poprzedniej rozmowy cały czas rozmawiała z tymi samymi oszustami – oczywiście „tożsamość policjanta” została potwierdzona. Pokrzywdzona utwierdzona w przekonaniu, że pomaga Policji, poszła do banku i wzięła pożyczkę na 35 tys. złotych. Następnie, zgodnie z poleceniem oszusta, zostawiła pieniądze w wyznaczonym miejscu.

Przypominamy, że ogarnięci chęcią zdobycia pieniędzy przestępcy, nie cofną się przed niczym. Wykorzystują różne triki socjotechniczne. Pojawiające się w większości przypadków presja czasu i poczucie zagrożenia, mają na celu wystraszenie rozmówcy i spowodowanie by działał pod wpływem emocji.

Przypominamy, że:

  • policjanci nie angażują postronnych osób w „tajne akcje”;
  • policjanci nie odbierają nigdy żadnych pieniędzy – od nikogo;
  • policjanci nie przyjmują pieniędzy na przechowanie i nie zabezpieczają ich na „specjalnych kontach”.

Jak nie stać się ofiarą oszustwa telefonicznego?

  • W kontaktach z nieznajomymi zawsze zachowaj ostrożność.
  • Nigdy nie przekazuj pieniędzy obcym osobom, ani nie przelewaj pieniędzy na wskazane konto bankowe.
  • Nie ufaj osobom, które podają się za krewnych, znajomych, urzędników, czy policjantów.
  • Zawsze potwierdzaj „prośbę o pomoc”, kontaktując się osobiście – wykonaj telefon lub skontaktuj się bezpośrednio.
  • Zachowaj rozsądek - nie działaj pod wpływem emocji.
  • Gdy ktoś dzwoni w takiej sprawie i masz podejrzenie, że to próba oszustwa – koniecznie powiadom Policję – numer alarmowy 112 lub 47 863 42 03.

Film VID-20220408-WA0006_1_.mp4

Pobierz plik VID-20220408-WA0006_1_.mp4

(format mp4 - rozmiar 10.35 MB)

Pliki do pobrania

  • Opis spotu

    11.93 KB