Wybory do Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej odbędą się 15 października 2023 roku. Lokale wyborcze czynne będą między godziną 7:00 a 21:00.

Z tej okazji przygotowaliśmy specjalny poradnik, który podpowie, co zrobić i jakich terminów trzeba przestrzegać, aby wypełnić swój obywatelski obowiązek. Poniżej znajdują się również linki do potrzebnych formularzy. Strona będzie stale aktualizowana.

W wyborach do Sejmu RP województwo opolskie swoim zasięgiem obejmuje okręg wyborczy nr 21, z którego mandat uzyska 12 posłów. Mieszkańcy naszego miasta będą również wskazywać 1 kandydata na Senatora RP w ramach okręgu wyborczego nr 53. Swoim zasięgiem obejmuje on powiaty: kędzierzyńsko-kozielski, głubczycki, krapkowicki, strzelecki i oleski.


Formularze dla wyborcy:

  • Wydanie zaświadczenia o prawie do głosowania

  • Udostępnienie spisu wyborców

  • Sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania

  • Udostępnienie rejestru wyborców

  • Przyjęcie wniosku o zmianę miejsca głosowania

  • Ujęcie wyborcy w stałym obwodzie głosowania


Informacja o uprawnieniach wyborców realizowanych przy pomocy Urzędu Miasta Kędzierzyn-Koźle:

  • Wydanie zaświadczenia o prawie do głosowania

Wyborca, który zamierza zmienić miejsce pobytu w danych wyborach może otrzymać zaświadczenie o prawie do głosowania. Z zaświadczeniem takim można głosować w dowolnym obwodzie głosownia w kraju i za granicą.
Wniosek o wydanie zaświadczenia można złożyć w dowolnie wybranym urzędzie gminy. Odbiór zaświadczenia o prawie do głosowania wydanego przez wójta wybranej gminy następuje przez wyborcę lub upoważnioną przez niego osobę w urzędzie gminy, do którego złożono wniosek.
Wniosek o wydanie zaświadczenia składa się na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, opatrzonym własnoręcznym podpisem w okresie od 44 dnia przed dniem wyborów do 3 dnia przed dniem wyborów.
Zaświadczeń o prawie do głosowania nie wydaje się w wyborach do organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego oraz wyborach wójta, burmistrza, prezydenta miasta i referendum lokalnym.
W wyborach uzupełniających do Senatu zaświadczenie o prawie do głosowania wydaje się tylko wyborcom stale zamieszkałym na obszarze okręgu wyborczego, w którym przeprowadza się wybory uzupełniające.
W wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej wyborca zmieniający miejsce pobytu przed dniem wyborów otrzymuje na swoje żądanie dwa zaświadczenia o prawie do głosowania: jedno z oznaczeniem prawa do głosowania w dniu pierwszego głosowania oraz drugie z oznaczeniem prawa do głosowania w dniu ponownego głosowania.
W wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej wyborca zmieniający miejsce pobytu po dniu pierwszego głosowania, a przed ponownym głosowaniem, otrzymuje na swoje żądanie zaświadczenie o prawie do głosowania z oznaczeniem prawa do głosowania w dniu ponownego głosowania.

Wniosek do pobrania w Biuletynie Informacji Publicznej.

  • Udostępnienie spisu wyborców

W okresie od 44 dnia przed dniem wyborów do 5 dnia przed dniem wyborów każdy wyborca może złożyć pisemny wniosek o udzielenie informacji, czy został w spisie ujęty.
Wniosek, opatrzony własnoręcznym podpisem wnioskodawcy, składa się w formie papierowej w urzędzie gminy, w której spis wyborców został sporządzony.
Udostępnianie informacji następuje przez udzielenie informacji, że osoba wskazana we wniosku jest ujęta w spisie wyborców lub nie figuruje w spisie. Na żądanie wnioskodawcy udzielona informacja jest potwierdzana przez Prezydenta Miasta na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, opatrzonym własnoręcznym podpisem.

Wniosek do pobrania w Biuletynie Informacji Publicznej.

  • Sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania

Wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosownia można wnieść od dnia wejścia w życie aktu prawnego zarządzającego wybory do dziewiątego dnia przed dniem wyborów ( za datę wniesienia wniosku przyjmuje się dzień jego wpływu do właściwego urzędu gminy).
Wniosek może złożyć wyborca niepełnosprawny o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności lub wyborca, który najpóźniej w dniu głosownia kończy 60 lat.
Pełnomocnictwo można przyjąć co najwyżej od dwóch osób, pod warunkiem, że co najmniej jedną z nich jest wstępny, zstępny, małżonek, brat, siostra lub osoba pozostająca w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli w stosunku do pełnomocnika.
Pełnomocnikiem może być tylko osoba wpisana do rejestru wyborców tej samej gminie, co udzielający pełnomocnictwa lub posiadająca zaświadczenie o prawie do głosowania, jeżeli przepisy szczególne dotyczące danych wyborów przewidują możliwość uzyskania zaświadczenia.
Pełnomocnikiem nie może być osoba wchodząca w skład komisji obwodowej właściwej dla obwodu głosowania osoby udzielającej pełnomocnictwa, a także mężowie zaufania zgłoszeni przez komitety wyborcze oraz osoby kandydujące w wyborach
Osoba uprawniona do udziału w głosowaniu ma prawo cofnięcia udzielonego pełnomocnictwa. Cofnięcie pełnomocnictwa następuje przez złożenie najpóźniej na 2 dni przed dniem wyborów stosownego oświadczenia wójtowi gminy (burmistrzowi lub prezydentowi miasta), w której sporządzono akt pełnomocnictwa do głosowania lub doręczenie takiego oświadczenia właściwej obwodowej komisji wyborczej d.s. przeprowadzenia głosowania w obwodzie w dniu głosowania.

Wniosek do pobrania w Biuletynie Informacji Publicznej.

  • Udostępnienie rejestru wyborców

Rejestr wyborców udostępnia się do wglądu w Urzędzie Miasta. Udostępnienie rejestru wyborców polega na przedłożeniu wydruku danych wyborcy, którego dotyczy wniosek i na udzieleniu informacji w zakresie niezbędnym do wniesienia reklamacji.
Reklamację składa się na nieprawidłowości w rejestrze wyborców, w szczególności w sprawie:
- pominięcia wyborcy w rejestrze wyborców,
- wpisania do rejestru wyborców osoby, która nie ma prawa wybierania,
- niewłaściwych danych o osobach wpisanych do rejestru wyborców,
- ujęcia w rejestrze wyborców osoby, która nie zamieszkuje stale na obszarze gminy.

Wniosek do pobrania w Biuletynie Informacji Publicznej.

  • Przyjęcie wniosku o zmianę miejsca głosowania

Wyborca na jego pisemny wniosek wniesiony okresie od 44 dnia przed dniem wyborów do 3 dnia przed dniem wyborów może być dopisany do spisu wyborców w wybranym przez siebie obwodzie głosowania na obszarze gminy.
Wyborca nie może zmienić miejsca głosowania w wyborach do organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego oraz w wyborach wójtów, burmistrzów, prezydentów miast.
W wyborach uzupełniających do Senatu możliwość zmiany miejsca głosowania ma zastosowanie tylko do wyborców stale zamieszkałych na obszarze okręgu wyborczego, w którym przeprowadza się wybory uzupełniające.
W wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej, w których przeprowadza się głosowanie ponowne, w okresie między 13 a 3 dniem przed ponownym głosowaniem, wyborca może zmienić miejsce głosowania na swój wniosek.

Wniosek do pobrania w Biuletynie Informacji Publicznej.

  • Ujęcie wyborcy w stałym obwodzie głosowania

Wniosek o wpisanie do rejestru wyborców w części A może zostać złożony przez:
- wyborcę stale zamieszkałego na obszarze miasta Kędzierzyn-Koźle bez zameldowania na pobyt stały,
- wyborcę nigdzie niezamieszkałego przebywającego stale na obszarze miasta,
- wyborcę stale zamieszkałego w Kędzierzynie-Koźlu pod innym adresem aniżeli adres jego zameldowania na pobyt stały na obszarze miasta – jeżeli wyborca chce być wpisany do rejestru wyborców pod adresem stałego zamieszkania
Wniosek o wpisanie do rejestru wyborców w części B może zostać złożony przez obywatela Unii Europejskiej niebędącego obywatelem polskim, stale zamieszkałego na terenie Kędzierzyna-Koźla i uprawnionego do korzystania z praw wyborczych w Rzeczypospolitej Polskiej.
Przed wydaniem decyzji o wpisaniu do rejestru wyborców prezydent miasta jest zobowiązany sprawdzić, czy wnioskodawca spełnia warunki stałego zamieszkania na obszarze miasta.

Wniosek do pobrania w Biuletynie Informacji Publicznej.