Długimi latami, pozycjonowanie stron miało charakter bardzo techniczny. Wszystko odbywało się za pomocą tworzenia rozbudowanych sieci serwisów internetowych oraz powiązań między nimi, a także poprzez modyfikację kodu. Optymalizacja polegała na tym, że treści stron były wzbogacane w słowa kluczowe, a meta tagi we frazy. Dodatkowo, wszystko uzupełniało pozyskiwanie jak największej ilości linków z danym tekstem zakotwiczenia.

Współczesny specjalista SEO i jego umiejętności

Dobry specjalista SEO np. https://matt-kozlowski.com/, może być dla właścicieli stron na wagę złota. Obecnie ciężko o to, aby biznes rozwijał się w dobrym kierunku, bez odpowiedniej widoczności w Internecie, a do tego wymagane są działania profesjonalistów w dziedzinie pozycjonowania. Branża ta dynamicznie ewoluuje i aktualnie, jesteśmy świadkami wielu ciekawych zmian.

Google i SEO – liczne zmiany

Pracownicy firmy Google, zorientowali się, że w wyniku bardzo technicznego podejścia do SEO, nagminnie zaczęły być stosowane spamerskie praktyki, które dla samych użytkowników stron internetowych stały się bardzo niekorzystne. Skutkiem tego było to, że algorytmy wyszukiwarki, nie były w stanie poradzić sobie z tak sporą ilością stron niskiej jakości, które były tworzone pod kątem SEO. Dzięki temu, że algorytm został nieco rozbudowany, każdy specjalista SEO został zmuszony do innych technik, pozyskiwania linków.

Czy to koniec?

Pozycjonowanie stron www stało się częścią pozostałych elementów marketingu internetowego. Eksperci przewidywali, że dla SEO to koniec, jednak tak do końca nie jest. Jeżeli kompletnie zignorujemy tę dziedzinę, narazimy się na kary od Google.

Jaki powinien być specjalista SEO?

Specjalista content marketingu

Content marketing ostatnimi czasy staje się coraz bardziej popularny. Nie jest to jednak wyłącznie element SEO, ponieważ pozwala również na realizację innych celów. Umożliwia pozyskiwanie linków pozycjonujących, a także przyciąganie ruchu.

Dobry analityk

Każdy specjalista SEO, powinien znać się też na analityce internetowej. Nie można myśleć tylko o pozycjonowaniu stron internetowych na określone frazy przez zleceniodawcę. Przydadzą się także inne umiejętności:

  • Analiza ruchu na stronie pod kątem konwersji i zachowań użytkowników,
  • analiza linków przychodzących,
  • analiza wydajności strony, jeżeli chodzi o wyniki wyszukiwania – chociażby osiągane CTR, na konkretnych pozycjach.

Informatyk

Nie jest to może najbardziej precyzyjne określenie, natomiast można tak w końcu nazwać osobę, która zajmuje się długimi linijkami kodu. Specjalista SEO, powinien zatem w pewnym sensie być informatykiem, ponieważ musi on:

  • Znać i posługiwać się takimi językami programowania, jak JavaScript czy PHP,
  • potrafić tworzyć strony internetowe za pomocą CSS3 i HTML5,
  • odnajdywać się w zagadnieniach dotyczących baz danych i serwerów.

UI/UX designer

Dane behawioralne, zaczynają mieć coraz większy wpływ na to, jak wyeksponowana będzie strona w wynikach wyszukiwania. Dlatego specjalista SEO, powinien brać pod uwagę, jaki wpływ na zachowania użytkowników mają wszystkie wprowadzane na stronie zmiany.

Social media i PR

Obecnie, współpraca z markami, blogerami itp. znacznie pomaga w uzyskiwaniu mocnych linków. Jeżeli postawimy na dystrybucję, za pomocą mediów społecznościowych, branżowych treści, które powiązane są z daną marką, uda nam się uzyskać bardzo wymierne korzyści. Jak wiadomo – to, że dana marka będzie bardzie rozpoznawalna, pozwoli pozyskać nowe linki, ale też zwiększy wolumen branżowych zapytań, które przełożą się na wysoką skuteczność.

Marketer

Podstawowym celem SEO, jest oczywiście osiąganie jak najwyższych pozycji, natomiast perspektywa musi być znacznie szersza. Dobry ekspert, powinien stale obserwować potrzeby jakie przejawiają konsumenci i konkurencja. Ważny jest monitoring rynkowych trendów, analiza zapytań wpisywanych w wyszukiwarki oraz znajdowanie i zagospodarowywanie nisz. W ogólnym rozrachunku, chodzi przecież o łączenie siły popytu i podaży.