Praca odbywająca się w pozycji siedzącej jest szczególnym obciążeniem dla kręgosłupa. Z tego też względu należy zwrócić szczególną uwagę na dobór odpowiednich mebli biurowych – dzięki nim można zmniejszyć to ryzyko!

Wiele osób wykonujących swoje obowiązki zawodowe w pozycji siedzącej narzeka na bóle pleców. Są one konsekwencją zbyt dużego obciążenia na kręgosłup, które powstaje wtedy, gdy stale znajdujemy się tej samej pozycji.

Praca przy biurku nie musi jednak automatycznie wiązać się z problemami z kręgosłupem. Aby je wyeliminować, należy zakupić odpowiednie meble biurowe, które będą cechowały się właściwym poziomem ergonomii.

Dwoma kluczowymi meblami biurowymi, które mają wpływ na komfort pracy przy biurku, są krzesło biurowe – fotel biurowy, a także biurko. O czym należy pamiętać przy ich doborze?

Ergonomiczne krzesło biurowe – zasady wyboru

Pierwszym meblem, którym chcemy zająć się w naszym poradniku, jest krzesło biurowe, które nazywane jest także fotelem biurowym. To absolutnie kluczowy element ergonomicznego stanowisk pracy biurowej, dlatego też nie warto na nim oszczędzać. Dobre krzesło odwdzięczy się nam brakiem nieznośnego bólu pleców!

Czym zatem powinno cechować się dobre krzesło biurowe? Przede wszystkim powinniśmy zwrócić uwagę na jego budowę oraz dopasowanie do naszej sylwetki. Każdy człowiek posiada nieco inną budowę ciała, dlatego też najważniejsze jest wybranie takiego wyposażenia, które będzie pasowało idealnie.

Przy poszukiwaniach odpowiedniego krzesła biurowego należy zwrócić uwagę na:

  • odpowiednio wyprofilowane oparcie – z wcięciem umieszczonym w części kręgosłupa lędźwiowego

  • właściwą głębokość siedziska – powinno być dopasowane do wzrostu użytkownika

  • podłokietniki – zapewniają podparcie dla rąk podczas pracy przy biurku

  • szeroką gamę regulacji – wysokość siedziska, jego głębokość, regulacja podłokietników

W sklepach znajdziemy także takie krzesła biurowe, które posiadają dodatkowe funkcje zwiększające komfort pracy, na przykład mogą być to wysokie oparcie z regulowanym zagłówkiem czy też funkcja tilt, która pozwala na wychylenie siedziska do tyłu.

Zwróćmy także uwagę na wykończenie tego mebla biurowego. Najlepiej, aby krzesło obite było tkaniną, a nie skórą naturalną czy ekologiczną. Skóry, chociaż bardzo efektowne i prestiżowe, nie są jednak tak komfortowe.

Ergonomiczne biurko – zasady wyboru

Drugim elementem ergonomicznego stanowiska pracy jest odpowiednie biurko. Powinno ono współpracować z krzesłem, dlatego też najlepiej zamawiać je razem lub przy zakupie osobno wziąć pod uwagę parametry każdego z tych mebli.

Biurka to meble biurowe, które mogą posiadać różnorodne kształty. Najprostsze z nich posiadają blat prostokątny, ale możemy też kupić biurka narożne czy też biurka zaokrąglone. Kształt biurka najlepiej dobrać do dostępnej przestrzeni.

Poza kształtem biurka należy również dobrać je pod kątem ergonomii, aby praca wraz z nim była komfortowa każdego dnia.

Przy poszukiwaniach odpowiedniego biurka należy zwrócić uwagę na:

  • powierzchnię blatu – biurko powinno dawać użytkownikowi właściwe miejsce na wszystkie sprzęty i akcesoria biurowe

  • wysokość blatu – dopasowana do wzrostu użytkownika, optymalny wybór to biurko z regulacją wysokości blatu

  • jakość materiału – biurko powinno być odporne na niszczące czynniki zewnętrzne

  • przelotki na okablowanie – umożliwiają łatwe podłączenie sprzętu oraz zmniejszają bałagan

  • miejsce do przechowywania – biurko może posiadać dodatkowe szuflady, szafki, aby ułatwić przechowywanie – alternatywnie można wybrać dostawiane kontenerki

Życzymy udanych zakupów ergonomicznych, komfortowych mebli biurowych!