Najpopularniejsze wiadomości i informacje dla miasta Kędzierzyna-Koźla

Pandemia spowodowała, że częściej niż zwykle korzystamy z internetu. Kupując towary, czy też sprzedając różne rzeczy możemy natrafić w sieci na oszustów, którzy naszym kosztem będą chcieli się wzbogacić. Dlatego korzystając z internetu zachowujmy ostrożność. Aby nasze środki były bezpieczne nie wchodźmy na przesłane nam linki oraz nie udostępniajmy innym swoich danych osobowych, danych do bankowości internetowej, a także kodów autoryzacyjnych.

Zachowajmy czujność podczas internetowych zakupów

Coraz częściej i chętniej kupujemy różne towary poprzez internetowe serwisy aukcyjne lub portale ogłoszeniowe. Pamiętajmy, że w wirtualnym świecie nie brakuje nieuczciwych sprzedawców.

Przekonał się o tym mieszkaniec naszego powiatu. Mężczyzna na jednym z portali ogłoszeniowych zakupił konsolę do gry. Za zakupiony towar zapłacił sprzedającemu blisko 1000 zł. Gdy odebrał paczkę okazało się, że w środku zamiast zamówionego towaru był stary bezwartościowy toster.

Nie tylko kupując, ale również sprzedając w Internecie musimy zachować czujność

Policjanci z  Kędzierzyna-Koźla coraz częściej są powiadamiani o wyłudzeniach pieniędzy także  od osób wystawiających rzeczy do sprzedaży na portalach ogłoszeniowych.

W ten sposób została oszukana mieszkanka Kędzierzyna-Koźla.  Gdy kobieta na jednym z portali wystawiła do sprzedaży zabawki poprzez komunikator skontaktowała się z nią osoba zainteresowana ich kupnem. Podczas konwersacji doszło do finalizacji transakcji. Rzekomy kupujący poinformował zgłaszającą, że zapłaci za zabawki przez serwis ogłoszeniowy portalu. W tym celu wysłał link, który miał umożliwić wpłatę pieniędzy na konto sprzedającej. Niczego nie podejrzewająca 37-latka weszła w przesłany link. Przekonana, że jest na stronie portalu, po kolei wykonywała wszystkie wyświetlane polecenia. Aby otrzymać pieniądze pokrzywdzona miała podać m.in. nr kart płatniczej i kod CVV oraz swoje dane osobowe. Gdy w pewnym momencie otrzymała sms-a z informacją, że zmieniono limit na jej karcie bankomatowej zorientowała się ktoś wszedł na jej konto bankowe. Jak się potem okazało z konta kobiety zniknęło blisko 1600 złotych.

Pamiętajmy, że oszustwa internetowe bardzo szybko się rozwijają i przybierają nowe formy.

Kupując w sieci nie płaćmy „w ciemno” za towar, którego fizycznie nie widzieliśmy. Przed zakupem sprawdźmy jakie formy płatności umożliwia sprzedawca. Jeśli to możliwe, płaćmy  przy odbiorze. Warto korzystać z portali aukcyjnych dających gwarancję bezpiecznych zakupów.  Przed dokonaniem transakcji zawsze sprawdzajmy  w internecie opinie na temat sprzedającego. Nie korzystajmy z przesłanych nam linków.

Sprzedając w sieci możemy natrafić na oszusta, który udając zainteresowanie kupnem będzie chciał wyłudzić pieniądze. Wprowadzając  nas w błąd może próbować pozyskać nasze dane finansowe  tj. login, hasło, numer karty kredytowej, kody autoryzacyjne. Przestępcy często wysyłają linki do stron bankowych łudząco przypominających te oryginalne. Otwierając taką stronę i postępując zgodnie z poleceniami możemy doprowadzić do tego, że nasze konto bankowe zostanie wyczyszczone ze wszystkich oszczędności. Sprzedając towar zamiast zarobić, możemy stracić.

Jak bezpiecznie korzystać z bankowości internetowej

Loguj się na konto ze strony głównej banku.  Przed logowaniem sprawdź, czy adres strony zaczyna się od https i czy jest przy nim symbol kłódki.
Nie udostępniaj nikomu swoich danych do serwisu bankowego oraz narzędzi autoryzacyjnych (karty kodów, jednorazowych kodów wyświetlanych przez aplikację mobilną banku, jak również telefonu, na który przychodzą kody SMS)
Gdy stracisz dostęp do telefonu komórkowego, na który dostajesz kody SMS, skontaktuj się z bankiem i zmień narzędzie autoryzacyjne.
Nie wchodź na stronę konta za pośrednictwem jakichkolwiek linków, które dostajemy w e-mailach lub smsach.
Kiedy dokonujesz jednorazowego przelewu, to staraj się wpisywać numer konta docelowego z klawiatury, zamiast go kopiować. Jeśli już musisz tak zrobić, to dokładnie sprawdźmy go po skopiowaniu.
Jeśli jakieś zdarzenie w serwisie bankowości elektronicznej Cię zaniepokoi, natychmiast powiadom o tym bank.