Kędzierzyńsko-kozielscy policjanci każdego dnia dbają o bezpieczeństwo mieszkańców naszego powiatu, korzystając z różnych środków transportu. Funkcjonariusze patrolują miasto również na rowerach. Dojadą wszędzie tam, gdzie nie dotrze patrol zmotoryzowany, a poruszają się szybciej niż pieszy. Policjanci na jednośladach pojawiają się w parkach, skwerach, na uliczkach osiedlowych czyli tam, gdzie trudniej dotrzeć radiowozem.

Sezon letni jest dla policjantów czasem szczególnie wytężonej pracy, Na terenie Kędzierzyna-Koźla można także spotkać policyjny patrol rowerowy. Funkcjonariusze pełniący służbę na jednośladach potrafią dotrzeć do miejsc trudno dostępnych dla radiowozów, a przemieszczają się zdecydowanie szybciej niż w patrolu pieszym. Dzięki temu, policyjni cykliści mogą pilnować porządku i zatrzymywać sprawców wykroczeń oraz przestępstw wszędzie tam, gdzie mundurowi wykorzystujący inne środki transportu dotrzeć nie mogą.

Policjantów na dwóch kółkach zobaczymy przede wszystkim w miejscach trudno dostępnych dla radiowozu, a więc w parkach, skwerach, uliczkach osiedlowych. Kiedy zajdzie taka potrzeba szybko i sprawnie dojadą w najdalsze zakamarki naszego miasta.

Pełniąc służbę na rowerach, policjanci zwracają uwagę na wykroczenia porządkowe, szczególnie związane ze spożywaniem alkoholu w miejscach publicznych, a na polecenie oficera dyżurnego podejmują również interwencje. Służą też pomocą innym patrolom. Bardzo ważne w ich służbie jest jednak oddziaływanie prewencyjne i dbanie o ład i porządek w mieście.

Co warto wiedzieć o patrolach rowerowych?

Stróże prawa z grupy rowerowej są nieco inaczej umundurowani niż ci, których możemy spotkać na co dzień na ulicach. Policjant pełniący służbę na rowerze ma białą koszulkę z napisem „Policja”, a nie granatową. Podobnie jak w innych przypadkach, na ramionach policjanci mają pagony ze stopniami służbowymi.

Kolejną różnicą w umundurowaniu są krótkie spodenki. W celach bezpieczeństwa, zamiast czapki służbowej z daszkiem mundurowi wyposażeni są w kaski rowerowe. Policjanci grupy rowerowej, pełnią tzw. służbę patrolową, czyli reagują na przestępstwa i wykroczenia, a także podejmują interwencje. Mogą przy tym nakładać mandaty i pouczać sprawców wykroczeń.

Pamiętajcie!

Zanim wyruszysz w drogę, sprawdź stan techniczny swojego roweru. Sprawne hamulce, oświetlenie oraz dzwonek to podstawa wymagana przepisami prawa. W trakcie jazdy po zmroku musimy mieć przednie oświetlenie białe lub żółte oraz tylne czerwone. Pamiętaj, że każdy rowerzysta obowiązany jest do korzystania z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić. Na drogach tych w większości obowiązują takie same reguły jak na jezdni, tzn. należy poruszać się prawą stroną z bezpieczną prędkością. W przypadku braku wymienionych dróg rowerzysta może poruszać się po jezdni.

Z chodnika lub drogi dla pieszych kierujący rowerem może skorzystać wyjątkowo, gdy:

  • opiekuje się on osobą w wieku do lat 10 kierującą rowerem;
  • szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów;
  • warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła);
  • korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, zachowaj szczególną ostrożność i ustępuj miejsca pieszym.

Rowerzysta dodatkowo powinien zadbać o swoje bezpieczeństwo poprzez używanie za każdym razem kasku ochronnego. Nie jest to, co prawda obowiązkowe, jednak dobrze, aby rowerzyści zdali sobie sprawę, że nawet pozornie niegroźna wywrotka na rowerze i brak kasku, może spowodować spory uszczerbek na zdrowiu. Warto również korzystać z elementów odblaskowych. Opaska lub kamizelka odblaskowa zwiększy znacznie naszą widoczność.

Należy pamiętać, że:

  • Dokumentem stwierdzającym posiadanie uprawnienia do kierowania rowerem jest karta rowerowa lub prawo jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T – w przypadku osób, które nie ukończyły 18 lat. Po ukończeniu 18. roku życia dokument taki nie jest wymagany.
  • Osoba w wieku do 10 lat kierująca rowerem pod opieką osoby dorosłej porusza się po drogach na zasadach ruchu pieszych.

Ważne jest, aby zarówno rowerzyści, jak i pozostali kierujący, pamiętali o respektowaniu zasad związanych z pierwszeństwem przejazdu. Sygnalizowanie z wyprzedzeniem zamiaru wykonania manewru, także ma duży wpływ na bezpieczeństwo.

Kierowców przestrzegamy, aby podczas wyprzedzania rowerzysty zachowywali szczególną ostrożność, a zwłaszcza bezpieczny odstęp. Odstęp ten nie może być mniejszy niż 1 m.

Aktualnie w przepisach dotyczących ruchu rowerów nie ma zapisów dotyczących kasków ochronnych ani kamizelek odblaskowych. Pamiętajmy jednak, że zakładając kask chronimy głowę – część ciała najbardziej narażoną na urazy. Kamizelka odblaskowa, szelki odblaskowe, opaski, ułatwiają dostrzeżenie rowerzysty przez kierowcę, zwłaszcza w trudnych warunkach atmosferycznych.