Dzisiaj policjanci ruchu drogowego prowadzą działania „Pasy”. To element ogólnopolskiej kampanii informacyjno-edukacyjnej ,, Zapnij pasy poczuj uścisk bezpieczeństwa”. W trakcie kontroli funkcjonariusze zwracają szczególną uwagę czy kierujący i pasażerowie stosują pasy bezpieczeństwa. Sprawdzają czy dzieci przewożone są w fotelikach lub innych urządzeniach przytrzymujących.
Policjanci w trakcie kontroli zwracają szczególną uwagę czy kierujący i pasażerowie stosują pasy bezpieczeństwa oraz czy dzieci przewożone są w fotelikach lub innych urządzeniach przytrzymującychDziałania ,,PASY” to również zwrócenie uwagi uczestnikom ruchu drogowego na konsekwencje, jakie niesie ze sobą jazda bez zapiętych pasów w przypadku uczestniczenia w zdarzeniu drogowym.
Dlaczego pasy bezpieczeństwa są tak ważne ?
Stosowanie pasów bezpieczeństwa ma bardzo istotny wpływ na minimalizowanie skutków wypadków drogowych. Pas bezpieczeństwa utrzymuje nas bowiem na fotelu, pozwalając wytracić prędkość wraz z samochodem. Utrzymuje nas również w bezpiecznej pozycji w przypadku dachowania samochodu. Warto jednak podkreślić, iż wiele z aktywnych i biernych systemów bezpieczeństwa zakłada, że kierowca i pasażerowie mają zapięte pasy. Dotyczy to na przykład poduszek gazowych, które zadziałają właściwie tylko wówczas, gdy kierujący i pasażerowie mają zapięte pasy. Przy większych prędkościach kolizyjnych niezbędne jest bowiem zmniejszenie intensywności ugięcia głowy i szyi, a poprzez to także zmniejszenie obciążenia klatki piersiowej i miednicy, gdyż pomimo, że ciało jest przytrzymywane pasem, to i tak przemieszcza się do przodu głęboko nurkując w stronę kierownicy lub deski rozdzielczej. Głowa jest wtedy wychwytywana przez poduszkę powietrzną zmniejszając siły działające na człowieka. Co ważne, pas bezpieczeństwa przytrzymuje ciało w pierwszej fazie zderzenia, w związku z czym głowa napotyka już na w pełni rozwiniętą poduszkę gazową. Jeśli nie zapniemy pasa, to głowa zderzy się z poduszką już w fazie jej napełniania się, a rozwija się ona z prędkością około 300 km/h.
Pamiętajmy, że niekorzystanie podczas jazdy z pasów bezpieczeństwa znacząco zwiększa ryzyko poważnych obrażeń nie tylko w czasie wypadku, ale też w trakcie kolizji czy nawet gwałtownego hamowania. W chwili zderzenia pojazdu z przeszkodą, na osoby będące wewnątrz pojazdu działa ogromna siła bezwładności, która powoduje, że człowiek przez moment ma „masę zderzeniową” wynoszącą nawet kilka ton.
Ważne jest aby pasy zapinali także pasażerowie jadący z tyłu. Jeżeli pasażer z tylnej kanapy nie zapnie pasów, podczas zderzenia czołowego uderzy w oparcie fotela osoby jadącej przed nim. Siła uderzenia niekiedy potrafi złamać fotel, a obrażenia wynikające z tej sytuacji mogą zakończyć się nawet śmiercią osoby siedzącej z przodu.
Pamiętajmy również o bezpieczeństwie najmłodszych pasażerów.
Z punktu widzenia bezpieczeństwa, nie ma znaczenia czy dziecko podróżuje na krótkiej czy długiej trasie. Ryzyko występuje w obu przypadkach. Dlatego zawsze należy przewozić je zgodnie z wymogami przepisów prawa: w foteliku bezpieczeństwa lub innym urządzeniu przytrzymujących dla dzieci.
- Pas barkowy powinien opierać się na ramieniu dziecka, a nie na szyi.
- Nie wolno układać pasa pod rączkami dziecka lub za jego plecami.
- Pas biodrowy powinien przechodzić na wysokości miednicy (opiera się na kościach biodrowych), a nie na brzuchu.
Przewożenie małego pasażera niezgodnie z przepisami to zawsze duże ryzyko. Nie chodzi tylko o wypadek. Dziecko, które podróżuje na tylnym siedzeniu i nie jest odpowiednio zabezpieczone, może w chwili hamowania nieoczekiwanie znaleźć się między przednimi siedzeniami lub przelecieć przez siedzenie uderzając w elementy samochodu. Z kolei, gdy siedzi na kolanach dorosłej osoby podczas ostrego hamowania albo zderzenia z przeszkodą, ciało dorosłego może zmiażdżyć dziecko.