Oszustwa telefoniczne to zjawisko, które staje się coraz bardziej powszechne, a ich ofiarami mogą paść nawet najbardziej ostrożne osoby. Warto zatem być świadomym zagrożeń i wiedzieć, jak skutecznie się przed nimi bronić. W obliczu rosnącej liczby przypadków telefonicznych oszustw, Związek Banków Polskich oraz inne instytucje finansowe podjęły działania mające na celu edukację społeczeństwa w zakresie cyberbezpieczeństwa.
- Jak rozpoznać oszustwo telefoniczne?
- Wspólne działania instytucji finansowych i policji
- Ostrzeżenia i zalecenia dla obywateli
Jak rozpoznać oszustwo telefoniczne?
W ostatnich latach oszuści coraz częściej podszywają się pod pracowników banków, co prowadzi do niebezpiecznych sytuacji. Zdarza się, że klienci są przekonywani do ujawnienia swoich danych osobowych lub logowania do konta bankowego. Warto pamiętać, że prawdziwy przedstawiciel banku nigdy nie poprosi o takie informacje przez telefon. Jeśli ktoś prosi o dane do logowania lub sugeruje instalację aplikacji, to znak, że może mieć do czynienia z oszustem.
Wspólne działania instytucji finansowych i policji
Aby zwiększyć świadomość społeczeństwa na temat zagrożeń związanych z oszustwami telefonicznymi, stworzono kampanię „Bankowcy dla CyberEdukacji”. Współpraca Związku Banków Polskich, Fundacji Warszawski Instytut Bankowości, Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa oraz Policji ma na celu edukację obywateli oraz dostarczenie im niezbędnych informacji, jak skutecznie bronić się przed cyberprzestępcami. W ramach kampanii występują znane postacie, takie jak Daria Widawska i Jerzy Kryszak, które apelują o ostrożność i rozwagę.
Ostrzeżenia i zalecenia dla obywateli
Jerzy Kryszak, w ramach kampanii, podkreśla, jak ważne jest, aby nigdy nie ujawniać swoich danych do logowania przez telefon. „Pamiętaj, nigdy przez telefon nie ujawniaj swoich danych do logowania! Bank nigdy o to nie pyta. A kto pyta? – Przestępcy, którzy chcą ukraść Twoje pieniądze” – mówi Kryszak. To przypomnienie jest kluczowe, by uniknąć pułapek zastawianych przez oszustów. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości, warto natychmiast skontaktować się z bankiem i zgłosić podejrzane sytuacje. Zachowanie czujności to najlepsza metoda na ochronę swoich finansów.
W obliczu rosnącej liczby oszustw telefonicznych, kluczowe jest, aby każdy z nas był świadomy zagrożeń i potrafił zareagować w sytuacji kryzysowej. Edukacja oraz wspólne działania instytucji finansowych i społeczeństwa mogą znacząco przyczynić się do zmniejszenia liczby takich incydentów.
Wg inf z: Starostwo Powiatowe w Kędzierzynie-Koźlu