Peer Support w Zespole Szkół nr 1 w Kędzierzyn-Koźlu - uczniowie jako liderzy wsparcia

Zespół Szkół nr 1 im. Powstańców Śląskich dołącza do 200 szkół w Polsce w trzyletnim programie Peer Support. Uczniowie przejdą szkolenia, by pomagać rówieśnikom, a szkoła zyska formalny system kierowania do specjalistów.
- Kędzierzyn-Koźle wprowadza rówieśnicze wsparcie w szkole
- Przygotuj się praktycznie - jak będzie działać program w szkole
Kędzierzyn-Koźle wprowadza rówieśnicze wsparcie w szkole
W Kędzierzyn-Koźle Zespół Szkół nr 1 został wybrany do programu Peer Support realizowanego przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej i Fundacją Instytut Edukacji Pozytywnej. To jedyna placówka w powiecie kędzierzyńsko-kozielskim, która przez najbliższe trzy lata będzie wdrażać model wzajemnego wsparcia młodzieży, finansowany z programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 oraz budżetu państwa.
Program zamienia część relacji rówieśniczych w uporządkowany system - wybrani uczniowie, po szkoleniach, będą pełnić rolę schoolworkerów. Ich zadania obejmują rozmowę, wysłuchanie oraz pomoc w skierowaniu kolegów i koleżanek do specjalistycznych instytucji. Działania będą prowadzone pod opieką koordynatorów i wzmacniane superwizją.
„Chcemy, jako społeczność szkolna, żeby każdy wśród nas czuł się dobrze, ale przecież nie zawsze tak jest w życiu, czasem mamy słabszy czas. Ten projekt to kolejny element tworzenia szkoły wspierającej i bezpiecznej, szkoły, która oprócz edukacji na wysokim poziomie dostarcza też umiejętności i wsparcia bardzo potrzebnego w życiu młodego człowieka.”
— Ewelina Kowaś
Przygotuj się praktycznie - jak będzie działać program w szkole
W Zespole Szkół nr 1 koordynację projektu prowadzą Gabriela Loch - psycholog szkolny oraz Alina Hornatkiewicz - wychowawczyni i doradca metodyczny kształcenia zawodowego. Szkoła planuje serię warsztatów dla wybranych uczniów, regularne spotkania superwizyjne oraz współpracę z lokalnymi instytucjami pomocowymi, by zapewnić bezpieczne i efektywne kierowanie młodzieży do specjalistów.
Dla uczniów oznacza to konkretne umiejętności - rozpoznawanie sygnałów, prowadzenie rozmowy pomocowej, zasady poufności i procedury przekazywania spraw wymagających interwencji specjalistów. Dla rodziców i nauczycieli program ma być dodatkowym filarem wsparcia, nie zastępującym pomocy specjalistycznej, lecz ułatwiającym jej dostęp.
„Każda taka inicjatywa w społeczności szkolnej jest cegiełką, która buduje dobry fundament wsparcia dla młodych ludzi. W trudnych czasach to szczególnie ważne. Bardzo dziękuję inicjatorkom projektu, wolontariuszom i dyrekcji za udział w projektach, które na „dłuższą metę” budują społeczność naszego powiatu mocniejszą i wspierającą.”
— Aurelia Stępień
Na poziomie praktycznym warto obserwować terminy szkoleń i spotkań informacyjnych organizowanych przez szkołę oraz kontakty do koordynatorek projektu. Dla miasta i powiatu to inwestycja w odporność emocjonalną młodzieży i wzmocnienie współpracy między szkołą a instytucjami pomocowymi.
na podstawie: Starostwo Powiatowe w Kędzierzynie-Koźlu.
Autor: krystian