Czy masz jeszcze wątpliwości, że praca w branżach związanych z Internetem to najlepszy możliwy wybór dla żółtodzioba na rynku pracy? Sam rynek e-commerce dotychczas rozwijał się w tempie 20 procent rocznie, osiągając obecnie wartość w granicach 40-50 miliardów złotych. Tempo to ma być w najbliższych latach utrzymane. To oznacza, że będzie coraz więcej pracy dla osób swobodnie poruszających się w sieci web.

Szukanie właściwej agencji

Nie trzeba nawet wspominać, najlepszy rynek pracy gwarantuje stolica. Najlepsze perspektywy i największe pensje są właśnie tam. Jak znaleźć właściwe miejsce dla siebie? Na początek warto zaprząc wyszukiwarkę do pracy. Wrzuć hasło “agencja seo warszawa” i przekop się przez setki wyników, które uzyskasz.

Przede wszystkim musisz się zastanowić co chciałbyś robić. Pozycjonowanie? Może Reklama Google lub projektowanie stron Internetowych? A może zarządzanie projektami i ścieżka menedżerska? Zastanów się jakie cechy charakteryzują Ciebie, a przydadzą się w konkretnym zawodzie. Przeprowadź sumienny rachunek sumienia i bez koloryzowania określ w czym jesteś dobry, a co stanowi Twoją słabość.

Pozycjonowanie i reklama google

By być osobą odpowiedzialną za pozycjonowanie i płatny marketing musisz mieć przede wszystkim wiedzę teoretyczną na temat tego jak funkcjonują wyszukiwarki, co to są słowa kluczowe, frazy główne i pomocnicze. By zajmować się reklamą w google musisz wczuć się w potrzeby konsumenta. Umieć przewidzieć jego potrzeby i, używając odpowiednich narzędzi, przewidzieć w jaki sposób będzie szukał dróg ich rozwiązania. To rzecz jasna podstawy podstaw, jedynie powierzchnia tematu. Musisz mieć analityczny umysł. Nie ma jednej właściwej drogi w pozycjonowaniu i reklamie. Będziesz musiał wdrażać jedno rozwiązanie, sprawdzić jak działa i przeanalizować jego skuteczność, następnie przeprowadzić ten proces nieco inaczej i ponownie przeanalizować. W ten sposób dokonasz sprawdzenia co działa dla tej konkretnej kampanii SEO czy SEM.

Projektowanie stron internetowych

Chcesz się zająć projektowaniem stron? Cóż, przede wszystkim musisz znać kilka języków programowania, znajomość baz danych, znać zagadnienia user experience (UX). Z pewnością Twój język angielski musi być minimum komunikatywny. Z pewnością znajdziesz jeszcze firmy, gdzie środowisko pracy będzie jednojęzyczne, ale zapomnij o dużych korporacjach. Dobrze jeśli masz zmysł estetyczny, gdyż co prawda będziesz pracował z grafikiem, ale to Ty podejmujesz decyzje dotyczące zastosowania wysłanych przez niego propozycji. Ostateczna odpowiedzialność ciąży na Tobie.

Chcesz być menedżerem w Agencji SEM?

Przede wszystkim, dobrze jeśli masz zaplecze jako szeregowy pracownik agencji. Znasz wtedy bolączki takiej osoby, rozumiesz wyzwania stojące przed Twoimi pracownikami. Potrafisz się poruszać w tym środowisku, znasz narzędzia, na których pracują. To dopiero początek, gdyż Twoja praca to bycie liderem dla pozostałych pracowników. Musisz mieć doskonale rozwinięte umiejętności miękkie. Musisz potrafić negocjować, rozwiązywać konflikty, a gdy trzeba, ręka nie może Ci zadrżeć podczas podejmowania trudnych decyzji. Pamiętaj, Twoim głównym zmartwieniem jest realizacja projektu i z tego jesteś rozliczany.

Ustaliłeś już kim chcesz być? Dobrze, to teraz czas do pracy. Czeka Cię dużo nauki, która de facto nigdy się nie kończy. Świat e-commerce rozwija się w zastraszającym tempie, to co dzisiaj jest aktualne, prawdopodobnie za za kilka lat będzie już historią. Miej otwarty umysł, ale filtruj przyjmowaną wiedzę. Nie wszystko jest wartościowe, więc musisz polegać na zaufanych źródłach. Polegaj na doświadczeniu starszych kolegów, jednocześnie czytaj o nowinkach, które pojawiają się każdego dnia, a przede wszystkim podchodź do tego z pasją. Da Ci to przewagę nad typowymi rzemieślnikami, których pełno w tej branży.

Marketing internetowy pracą przyszłości